2016/01 Textilní návleky – řetězy a zkušenosti s nimi na obytným autě
23.1.2016 jsem získal dvě čerstvé zkušenosti s textilními návleky – řetězy.
První situace byla taková, že před obědem přijel jeden karavanista obytným vozem s alkovnou na parkoviště do místa mírně z kopce po předu až na konec do mírného závěje. Pozdě odpoledne se pak karavanista začal snažit vyjet. Samozřejmě začala kola prokluzovat. Následně jsme začali pomáhat s tlačením a nezkušený řidič pomocí vyšších otáček kol se začal trochu
propadat a vytvářet pod koly ledovku. Po neúspěšném pokusu řidič nasadil textilní návleky – řetězy a znova, za pomoci tlačení se realizoval další neúspěšný pokus i s tlačením. Během tohoto pokusu se kola ještě více podhrabala více do hloubky a nakonec auto lehlo „na břicho“ a dále už bylo vyprošťování neúspěšné. Nakonec řidič sehnal místního traktoristu a musel se nechat vytáhnout na řetězu.
Karavanista potřeboval vyzkoušet funkčnost řetězů, a tak opět popojel níže na parkovišti, ale ne až do závěje. Následně nasadil řetězy a kola začala opět prokluzovat, takže znova pomohl už jenom traktor.
Sám také vlastním tyto textilní návleky – řetězy a v neděli ráno, ještě než se zaplnilo parkoviště auty jsem si přejel na výhodnější místo pro budoucí snazší výjezd z parkoviště. Později nastala ta správná hodina a po rozjezdu na menší rovině jsem kola stočil vlevo do mírnějšího kopečku na uježděném ztuhlém sněhu, a po pár metrech bylo potřeba ještě překonat mírný zvýšený přejezd vrcholku před výjezdem na okresní silnici. A to byl kámen úrazu. Těsně před vrcholkem se mi začali protáčet kola, obytňák 3,5 tuny se začal zahrabávat a už jsem stál na místě. Toto jsem ještě zopakoval 2x. Vždy jsem se dostal malinko dál, ale vrcholek jsem překonat nedokázal. Na další pokus jsem již nasadil textilní návleky – řetězy a vyrazil jsem do akce. Všechno šlo hladce, začal jsem překonávat i vrcholek a pak jsem i trochu cítil, že by kola měly tendenci se malinko protáčet a i auto trochu zpomalilo. Ale vrcholek jsem nakonec s textilními návleky překonal. Čekal mi asi kilometr jízdy do mírného stoupání i s jednou předností na hlavní silnicí, a tím i zastavení vozu, kde jsem nakonec zastavovat nemusel. Trasu do kopce po uježděném sněhu jsem absolvoval bez problémů, a to doufám, díky použitým textilním návlekům – řetězům.
Na závěr z mých poznatků to vypadá tak, že na vyproštění auta při zapadnutí nám to určitě nepomůže, ale běžné zasněžené silnici nebo parkovišti, kdy auto není zapadlé, ale pouze prokluzují kola, a díky tomu auto nejede, nám návleky určitě pomohou překoval menší nesnáze.
Každopádně se návleky skvěle, jednoduše, pohodově a lehce navlékají. Nejdříve se část návleků navlékne na většinu kola, pak se popojede autem a navlékne se zbytek návleku a to je všechno. Tyto návleky jsou spíše dalším doplňkem ke standardním železným řetězům.